menu|english

denial-of-service 25 juni 2016

Het is mij een genoegen om u te informeren dat Denial-of-Service was geselecteerd voor de tweede editie van het Unnoticed Art Festival en heeft plaatsgevonden op 25 juni 2016.

Denial-of-Service (DoS) bestond uit een groepje consumenten die op zaterdag 25 juni in Nijmegen hebben onderzocht hoe en of we van buiten de supermarkt het aanbod binnen kunnen beïnvloeden.

Bij Denial-of-Service verschenen Youri Appelo, Caz Egelie en Edwin Stolk (als vertegenwoordigers van THE.ORG) bij de ingang van een supermarkt en adviseerden klanten op maat over de beste aanbiedingen in de winkel.

Voor onze voedselvoorziening zijn we in steeds grotere mate afhankelijk van het aanbod in supermarkten. Wat wij als de realiteit van een supermarkt beschouwen is in werkelijkheid een ruimte die wordt gecontroleerd met marketing technieken. Klantenkaarten, camera's en een doordachte inrichting zorgen voor een zorgvuldig geregisseerde consumentenervaring. Aanbiedingen zijn bedoeld om klanten te trekken, daarnaast moet er net voldoende voorraad zijn zodat niemand misgrijpt en teleurgesteld naar huis gaat. Door consumenten een passend advies bij hun aankopen te geven probeerden we met Denial-of-Service het functioneren van deze omgeving te beïnvloeden.

Door klanten bijvoorbeeld over te halen een ananas te kopen hebben we geprobeerd een Out-of-Stock te realiseren (OOS-betekent een leeg schap). Zo konden we niet alleen in dialoog treden met deze gecontroleerde omgeving van de supermarkt maar overwogen we ook onze positie als consument.

Denial-of-Service was een onderzoek, mogelijk gemaakt vanuit een kritische samenwerking tussen consumenten. (THE.ORG)

#theorganisation is opgericht in 2011 om kennis en middelen vrij te maken voor de gedeelde culturele ruimte.

Denial-of-Service was een co÷peratieve interventie die werd mogelijk gemaakt door de inzet van Youri Appelo, Caz Egelie, Frans van Lent, het team achter het Unnoticed Art Festival, de AH winkelbezoekers tussen 11 en 12uur, de twee winkeleigenaren met wie we in gesprek raakten en iedereen die over de intenties van dit beeldende onderzoek met ons in discussie is gegaan.

Dit project is genoemd in de volgende media: Trendbeheer, #strangemessenger

Wanneer u op de hoogte wilt blijven van de door mij geïnitieerde projecten schrijf u dan hier in voor mijn nieuwsbrief.

beeld |video |Unnoticed Art Festival

Hartelijke groet, Edwin Stolk.

(Foto's zijn gemaakt door Youri Appelo en Edwin Stolk)