full screen background image

 

menu | resume | english

"'Politiek is niet het uitoefenen van, of strijden om de macht', maar het tegenovergestelde 'het bestaat uit het reconfigureren van de rede, het verstandige, betreffende de bestaande orde.' De droom van een geslaagd politiek kunstwerk is in feite de droom van het verstoren van de relatie tussen het zichtbare, zegbare, en het denkbare zonder de voorwaarden van een boodschap als een voertuig te gebruiken. Het is een droom van kunst die in de vorm van een breuk met de logica van betekenisvolle situaties, betekenis genereert. "[1]

Introductie:

Afgestudeerd als beeldend kunstenaar gaat mijn interesse uit naar de dynamiek en de mogelijkheden van de 'publieke ruimte' als plaats voor sociale onderzoeken. Om te beginnen kijk ik naar de mogelijkheden op een bepaalde plek en door het lokale potentieel te reorganiseren probeer ik alternatieve beeldvorming te initiëren. De fysieke aanwezigheid van- en de sociale interactie bij- deze onderzoekende coproducties zie ik als de prefiguratieve 'kunstwerken' van mijn praktijk. De term 'prefiguratie' verwijst hier naar een politieke oriŽntatie die is gebaseerd op het uitgangspunt dat de doelen van een sociale beweging fundamenteel worden gevormd door de middelen die het in dienst heeft, en dat bewegingen daarom hun best moeten doen om de juiste middelen te kiezen die het soort samenleving belichamen of "prefigureren" die ze teweeg willen brengen.

Deze interventies, waarbij ik verschilende mensen betrek, verschaffen inzichten over de totstandkoming van onze leefomgeving en beïnvloeden deze. Het zijn altijd trajecten met een open einde en nooit 'gesloten' kunstwerken. Als aandeelhouders met een gedeeld belang maken we geïnstitutionaliseerde kennis en middelen beschikbaar om openingen in de gecontroleerde, vaak geprivatiseerde ruimte te creŽren. De beeldvorming die het resultaat is van dit proces is essentieel om de gestandaardiseerde kapitalistische samenleving te onderzoeken en te transformeren.

Ik ben steeds opzoek naar nieuwe multidisciplinaire samenwerkingsverbanden en verschillende vormen van ondersteuning voor deze coproducties. Heeft u vragen aarzel dan vooral niet en neem gerust contact met mij op. Naast het initiëren van deze kunstprojecten schrijf ik over kunst als #strangemessenger, ben ik oprichter van #theorganisation en mede oprichter van #focus.

Met Vriendelijke Groet, Edwin Stolk (radicale fenomenoloog, subjectieve terrorist, situationist en materiaal actionist.)

[1] Jacques Rancière, Aesthetics and its Discontents, Cambridge 2009, p.24.