menu | english

Live Happily

2012
(niet gerealiseerd)

Samen met het Incubate Festival, de Fontys hogeschool en lokale bedrijven als Renova BMW in Tilburg heb ik gewerkt aan de mogelijke realisatie van Live Happily.

Eind 2011 werd ik door Merijn Denkers, curator van het Incubate festival, gevraagd om een project te ontwikkelen wat onderdeel zou worden van de Open Source Expo tijdens Incubate 2012. Incubate rekende toen op een deelname van tenminste 200 kunstenaars die hun werk kosteloos ter beschikking wilden stellen voor deze tentoonstelling. De werken zouden door de curator uiteindelijk geordend worden tot een samenhangende tentoonstelling in de grote 'koepelhal' nabij het station en het centrum van Tilburg. Deze tentoonstelling was gratis voor publiek te bezoeken.

Deze omstandigheden deden mij denken aan de sfeer van een kunstbeurs, daarom besloot ik de positie van de tentoongestelde werken en hun makers als onderwerp te nemen. De beeldtaal van deze kunstbeurzen nam ik als uitgangspunt. Verschillende bedrijven verbinden hier graag hun merk aan. Inhoudelijk ging mijn aandacht uit naar de intenties van de deelnemende kunstenaars die ermee instemden om hun werk zonder vergoeding tentoon te stellen. Daarnaast was het voor deze makers volkomen onduidelijk in welke context hun werk zou worden getoond. De juiste plaats voor dit onderzoek leek mij de 'beursvloer' zelf en de ruimte tussen de kunstwerken waar bezoekers en sponsoren zich ophouden.

Ik stelde voor om een 'booth' te maken zoals een beroemd koffie merk dit bij beurzen doet. Deze keer verschijnt echter .ORG als merk in het welbekende rode vierkant. In deze 'booth' biedt #deorganisatie haar diensten aan met representatieve vertegenwoordigers. Het publiek krijgt een gratis lidmaatschap van #deorganisatie aangeboden. Daarnaast worden tien namen van kunstenaars gepresenteerd in deze booth en genomineerd voor de .ORG Art Prize. De jonge talentvolle winnaar krijgt naast de eer ook een glanzende BMW die tijdens de gehele tentoonstellingsduur in the 'booth' aan de bezoekers wordt getoond. Dit merk manifesteerd zich ook actief op kunstbeurzen.

Tijdens de tentoonstelling worden de kunstenaars uitgenodigd om in de 'booth' hun statements aan het publiek toe te lichten en door studenten van de Fontys Hogeschool geïnterviewd over de intenties van hun deelname. Ook zijn er headsets verkrijgbaar voor een 'guided tour' langs de werken in deze tentoonstelling.

Tegen het einde van de maand juni 2012 hebben we besloten om te stoppen met de besprekingen, omdat het beloofde budget er niet was en andere pogingen om middelen te vinden mislukten. De tentoonstelling ging door met het werk van meer dan 200 kunstenaars die dit kosteloos deden, wat ontbrak was de interventie: Live Happily.

Documentatie:

video | website | images